De Amerikaanse automerken kampen met een enorme terugloop. Ford verkocht in
juni maar liefst 28 procent minder. Chrysler zag zelfs een min van 36
procent.

General Motors deed het ondanks een niet geringe terugval van 18
procent nog relatief goed. Dit was mede te danken aan de mogelijkheid om
tegen een rente van 0 procent een autolening af te sluiten. Dankzij deze
actie bleef GM de Amerikaanse marktleider. Het bedrijf bleef Toyota (-21
procent) voor.

Volgens analisten zijn de verkoopcijfers in tien jaar tijd nog nooit zo
laag geweest. Over heel 2008 worden naar verwachtingen minder dan 15 miljoen
auto’s verkocht. Het afgelopen decennium werden gemiddeld meer dan 16
miljoen auto’s per jaar verkocht.

Redenen zijn uiteraard de kwakkelende economie en de omhoog schietende
benzineprijzen.

Daardoor is veel minder vraag naar pick-up trucks en SUV’s, maar veel meer
naar energiezuinige auto’s. Veel fabrieken draaien op hun top om in de vraag
naar de laatste groep te voorzien. Maar het kan die vraag nog altijd niet
bijhouden.

De verminderde autoverkopen zijn daarmee deels terug te voeren op een
scheve verhouding tussen vraag en aanbod. Het zal volgens onderzoekers nog
zeker een paar maanden duren voor dit verbetert.

Toyota is het merk dat het hardst door deze scheefgroei wordt geraakt. Met de
Prius, de Yaris en de Corolla heeft het drie zuinige modellen. Maar het
bedrijf kan de enorme vraag naar die auto's bij lange na niet aan. En zag
zijn totale Amerikaanse afzet in juni dus met 21 procent inzakken.

Door de enorme verkoopafname worden nu vragen gesteld bij de solvabiliteit van
de Amerikaanse merken. Kunnen ze deze teruggang financieel wel aan? Vooral
nu de modellen met een flinke winstmarge, zoals SUV's, steeds minder worden
verkocht.

Volgens de merken zelf is dat nog lang geen probleem, vertelden ze aan
de New York Times. GM liet weten dat het overweegt zijn activiteiten op te
splitsen in een Amerikaanse en een internationale tak. Met een
aandelenemissie wil het vervolgens de internationale activiteiten
ondersteunen.

Het enige merk dat zich aan de malaise wist te onttrekken is Honda. De
verkopen van deze fabrikant stegen zelfs met 1 procent in juni. De Fit en
Civic verkochten goed.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl